יום שלישי, 9 באפריל 2013

משל המערה- חזותי

היום בשעת הסיפור שלנו אציג בפניכם את המשל העיקרי שלי משל המערה
אני מזועזע ממותו של סוקרטס מוריי שהערצתי אותו מאוד, אני מתקשה להאמין כיצד מדינה "ויתרה" על אדם כמו סוקרטס. זהו סימן שדבר מה אינו  תקין ביסוד המדינה. אני רוצה מדינה שבה ייתנו כבוד והערכה לפילוסופים כמו סוקרטס וכמוני וכדי להסביר לכם זאת אציג בפניכם משל- הנקרא משל המערה.




אני ממשיל את החיים במדינה לחיים במערה. המשל מחולק לארבעה חלקים.


חלק ראשון, החיים במערה
     אנשים נמצאים במערה, כבולים, רואים רק צללים על הקיר (השתקפויות של הדברים האמיתיים) הכול נשמע ונראה כאילו המציאות מתרחשת אל מול עיניהם. אולם, אלו היושבים מול הקיר חסרי תובנה חושית והם אינם יודעים שהדמויות שהם רואים הם רק השתקפויות של אנשים מתוך המערה. הם חושבים, מאמינים,שהם רואים דברים אמיתיים.

חלק שני, השחרור מהמערה
ישנו רגע (קיומי) בו אחד האנשים משתחרר מהכבלים האלו ומתחיל לעלות במעלה המערה אל עבר האור, אל הפתח. ההולך צריך להתרגל קודם כל לחיי המערה (הוא לא רגיל אל האור שכן הוא רגיל לעולם של צללים). הוא נוטה לוותר אבל בסופו של דבר הוא מגיע לקצה המערה.
בהתחלה הוא אינו רואה טוב שכן אור השמש מסנוור אותו, ולוקח לו זמן להתרגל אליו.
     בהתחלה הוא אינו מוכן לקבל כי הדברים שהוא רואה עכשיו אמיתיים, הוא חושב שהדברים שראה אמיתיים.

חלק שלישי, החיים מחוץ למערה וההסתגלות לאור השמש
האדם מסתגל לאור, ובסופו של דבר הוא יכול להסתכל ישירות לתוך השמש. אצלי (אפלטון)- היציאה היא לעולם של חושך וכוכבים= יציאה הדרגתית, כשהאור יגיע מאוחר יותר. רק החושים הלא רואים פועלים והאדם חווה את המרחב. העין מתרגלת לאיטה מחושך של טבע למצב תרבותי. בסופו של דבר, האדם פוקח את העיניים, רואה את האור והגוף מתעורר לעולם של ידיעה של ממש. 
טוב לאדם בחוץ. אם הדבר היה תלוי בו, האדם היה נשאר שם באור השמש. הוא לא רוצה לעשות לחזור למערה. החזרה למערה היא ירידה במדרון תלול ולהגיע לאנשים שאם תאמר להם את כל מה שראית- לא יתקבל והם יחשבו אותו למשוגע. ככל הנראה הוא לדעתם שיגעון ולא אמיתי ואתה לא יכול בכלל להתחיל להסביר להם את נגזרות העולם. יהיה קשה מאוד להסביר להם שיש משהו משובש בידיעתם.
חלק רביעי, חזרה למערה
עיניו לא רגילות לחושך, הוא מקבל מכות מהקירות, צוחקים עליו, הוא עלול למות. האנשים במערה חושבים שלא שווה לצאת החוצה אם זה מה שקורה למי שחוזר.
     החזרה למערה קשה מאוד, לפחות כמו היציאה ממנה.
עד כאן ניסיתי להסביר את המשל בפוסט הבא אסביר לכם את הנמשל...תאמינו לי יש למה לצפות.....


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה