יום שלישי, 9 באפריל 2013

משל המערה המשמעות

אני יודע שמשנתי לא פשוטה ובפוסט הזה אסביר לכם אותה:
המשל נועד  לדמות מציאות של בערות, בה אנשים נותרים חשוכים אם אינם זוכים לגילוי זיו אורה של החוכמה. גם כאשר הפילוסוף לדוגמא אני - האדם שיצא מבורות לחוכמה - בא לגאול אותם מבערותם, הוא נמצא בסכנה מתמדת, מפני שהאנשים אינם רוצים להשתחרר מהבורות, הם נמשכים אליה ושמים בה את מבטחם. כמו כן, אני יודע שתהליך ההחכמה הינו תהליך קשה, כואב ורצוף מכשולים.

המשמעות
משל המערה :
המשל הוא על מצבו של האדם בעולם.
הצללים: הנתפס המוחשי -  מדענים מוצאים חוקיות בכך (ברק ורעם).
האסירים: האנושות השבויה בידע המתמצא בחקירת הצללים (חושים).
עיני האסירים: השכל המכיר.
חפצים:  מקור הצללים.
חוץ המערה:  האמיתות האידאיות.
אש: מקור האור האכזב במערה.
השמש: אידאת הטוב (שיאה של האידאה).
האסיר המשתחרר: הפילוסוף.
האסיר החוזר: המחנך (זוכה לבוז – לא רואה טוב (מסנוור)).
אני(אפלטון) משתמש כאן במשל המערה להבהיר נקודה בנוגע לחינוך. לפי המשל, לוקחים אדם מתוך המערה ואומרים לו שכל המציאות שנגלית לפניו היא הבל הבלים. אותו אדם – לא בטוח שהוא יכול לקבל את זה (שמה שהוא רואה זה לא אמת). ואם יכריחו את אותו אדם להתבונן לאור עצמו זה יהיה קשה לו והשאלה מה הוא יעשה: האם הוא יישאר בעולם שלו אותו הוא מכיר או ינסה בכל זאת להתמודד עם המציאות החדשה? ואם יכריחו אותו לעלות את העלייה התלולה אל מחוץ למערה הוא יצטרך להתעמת עם כל הדברים שאמרו לו שהם אמיתיים. הוא לא יוכל להסתכל על דברים ישירות אלא יצטרך לעשות זאת בתהליך איטי: יסתכל קודם על בבואות; יסתכל על כוכבים בלילה. האדם מתכונן לרגע גדול – לראות את האמת. יותר קל לעבור תהליך איטי. לראות דברים לאור יום זה התפכחות והדבר הזה לא פשוט לאותו אדם.
אני מכניס כאן  עוד דילמה: דילמת השיבה. עכשיו האדם צריך לחזור למערה. האם הוא יחזור או לא? ואם כן – כיצד? או שהוא יחזור לאותם חיים כאילו דבר לא קרה או שהוא יחזור ויחשוב שהוא נעלה וחכם יותר מכולם (שהוא "ראה את האור").
הדילמה האחרונה שלי היא: גם אם האדם יחזור הוא צריך להתמודד עם החברה ולא בטוח שהחברה תסכים לקבל אותו כי הוא שונה וההסתגלות אינה פשוטה. יכול גם להיות שהם יהרגו אותו.
הנמשל: תחום המושכל הוא דמות הטוב. היא מולידה את האור וכל מי שרוצה לפעול בתבונה חייב לראות אותה. הידיעה נמצאת בתוך הנשמה של האדם וכל מה שהוא צריך לעשות זה לכוון את הראייה שלו לצד הנכון. זאת ניתן לעשות באמצעות חינוך נכון.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה